5 Tips voor een georganiseerd kantoor

Tips voor consumenten en bedrijven

Tips voor consumenten en bedrijven

georganiseerd kantoor voorbeeld

Je bent het meest productief in een goed georganiseerd en opgeruimd kantoor. Ook zorgt een georganiseerd kantoor ervoor dat je sneller de dingen kunt vinden die je nodig hebt. Wij hebben de 5 belangrijkste tips voor jou samengesteld.

1. Organiseer op prioriteit

Het belangrijkste is om de spullen in jouw kantoor op prioriteit te organiseren. Zo moet je ervoor zorgen dat de spullen die je veel gebruikt binnen handbereik zijn, zodat je de overige spullen netjes kan opbergen en de werkruimte rust uitstraalt.

2. Plan een opruim dag in

Het beste is om minimaal 1x per week je kantoor op te ruimen en te organiseren. Archiveer de belangrijke notities, stop de facturen die je hebt ontvangen of uitgeprint in je administratie, berg alle spullen die je niet regelmatig gebruikt weer op en gooi al het overbodige weg. Een opgeruimd kantoor zorgt namelijk voor rust waardoor je beter na kan denken en dus ook productiever te werk gaat.

3. Gebruik een planner

Allemaal post-its op je bureau en computerscherm met belangrijke notities en/of klad blaadjes met aantekeningen en gemaakte afspraken. Dat is vragen om dingen te vergeten! Gebruik één planner waar je alle aantekeningen en afspraken in op kunt schrijven, zodat niets je meer ontgaat. Eventueel met een dag planner, zodat er ook structuur gecreëerd wordt in het werkpatroon.

4. Investeer in opbergruimte

Heb je teveel documenten om bij te houden? Of past het niet allemaal meer in die kleine archiefkast? Dan is het tijd om te investeren in meer opbergruimte. Een grote archiefkast kan bijvoorbeeld meer dan een kleine archiefkast. Zorg ook dat je al jouw papierwerk en spullen met een lage prioriteit in de kast opbergt. Hoe minder je ziet, hoe minder het zorgt voor afleiding!

5. Bij twijfel kan het weg

Dagelijks heb je te maken met een hoop dingen die je opschrijft, moet bijhouden of moet verwerken. Zo blijken sommige notities eigenlijk nutteloos te zijn, heb je dubbele dingen opgeschreven of heb je bijv. reclamepost liggen waar je wat aan denkt te hebben, maar uiteindelijk toch niets mee doet. Dit zijn de dingen die je geheid weg kan gooien. Ook bij twijfel is de juiste bestemming vaak de prullenbak. Van alle belangrijke dingen weet je namelijk zeker dat je het nodig hebt, waardoor twijfel niet om de hoek komt kijken.


Eigenlijk was het dus zo gek nog niet dat we vroeger verplicht onze kamer moesten leren opruimen!

Geschreven door Spari in Tips & Tricks
Gebruikt jouw bedrijf al Spari?   Nu registreren