Populariteit van Black Friday

Geschreven in Tips & Tricks
Black Friday, een dag waar veel gestunt wordt met acties en kortingen. Waar komt deze populariteit vandaan?

De Black Friday is een hype die, samen met het minder bekende broertje Cyber Monday, is komen overwaaien vanuit de VS. Op de Black Friday stunten veel bedrijven met extreme lage prijzen waarbij er ook sprake is van op is op. Voor zowel consumenten als bedrijven een mooie gelegenheid om mee te pakken dus.

Hoe is het ontstaan?

Black Friday wordt voornamelijk beschouwd als het begin van het kerst aankoop seizoen, welke over het algemeen begint rond de laatste Vrijdag van november. Daarbij is het gebruikelijk dat de winkels vaak "in het zwart" komen te staan, oftewel het punt waar de winkels beginnen met goede winst te maken. Dit komt voornamelijk na dat punt praktisch alle consumenten aankopen gaan doen voor de bekende feestdagen zoals sinterklaas en kerst, wat de winkels veel geld zal opleveren.

Profiteren als bedrijf

Hoewel het stunten met acties en lage prijzen voor veel winkels klinkt als verlies leiden, kan het ook strategisch zijn. Gedurende deze periode komen veel -vooral de technologie bedrijven- met nieuwe snufjes, zoals nieuwe smartphones, TV's, computers enzovoorts. Door goed in te spelen op de Black Friday, kunnen winkels zo eenvoudig hun "oude" voorraden kwijt zodat deze plaats kunnen maken voor de nieuwe spullen die tijdens de feestdagen goed verkocht kunnen worden. Daarnaast kunnen bedrijven op deze manier hun namen bekend maken zodat consumenten ook voor de kerst aankopen terug zullen komen!

Consumenten krijgen korting

Niet alleen bedrijven profiteren ervan, consumenten kunnen op deze wijze prachtige koopjes binnenhalen. Zo kan je als consument met een gepaste korting toch net die ene TV kopen die je al een tijdje graag wou hebben! Of een extra game console aanschaffen zodat je twee kinderen geen ruzie meer hoeven te maken over wie er mag spelen tijdens de vakantie. Daarnaast houd je als consument op deze wijze geld over waardoor je je minder druk hoeft te maken bij de kerst aankopen.

Tijdens Black Friday zou je dus haast kunnen zeggen dat zowel bedrijven als consumenten er beter van worden! Enige nadeel zou het wachten zijn, maar verder zorgt het voor een heuse win-win situatie.

Kreita kun amo!
- Created with love!
Georgio Sterk
Founder

Hey, jij!

We hebben een digitale loyaliteit app gemaakt waarmee bedrijven hun klanten punten en stempels kunnen laten sparen. Het is volledig gratis! Misschien iets voor jouw bedrijf of een kennis?