Het is een mooie doordeweekse dag en het loopt goed in de zaak, zo goed dat de mensen zelfs langer moeten wachten op hun beurt. Alhoewel het mooi is dat het druk is, is het voor MKB'ers slecht voor de reputatie om klanten te laten wachten. Klanten worden tegenwoordig sneller ontevreden over jouw bedrijf als ze lang moeten wachten en gaan daardoor in het vervolg of zelfs tijdens het wachten liever naar de concurrent waar ze niet hoeven te wachten.
Om te voorkomen dat je ontevreden klanten kwijtraakt is het belangrijk om bij te houden wat jaarlijks de drukste dagen zijn en hoe druk het dan was. Dit doe je door de dagen op drukte, weersomstandigheden, eventuele evenementen en uiteraard waar je tekort kwam bij te houden in een soort persoonlijke logboek of administratiesysteem. Op die manier kan je ongeveer inschatten hoe druk het op bepaalde dagen kan worden, waardoor je bijvoorbeeld op die dagen extra personeel inzet. Ook kan je met de statistieken van de analyse ervoor zorgen dat jouw voorraad niet opraakt voordat de dag voorbij is, want het zou zonde zijn als je omzet misloopt enkel doordat je het niet meer op voorraad hebt.
Waarschijnlijk heb ook jij een aantal bedrijfsprocessen die aan verbetering toe zijn. Wat vroeger goed zijn werk deed, is nu waarschijnlijk aan vervanging toe, omdat het sneller en beter uitgevoerd kan worden waardoor vertraging minder snel voorkomt. Kijk bijvoorbeeld naar de papieren stempelkaart of klantenkaart, jouw klanten moeten deze bij de kassa vaak nog zoeken in hun tas of jas om er vervolgens achter te komen dat ze hem thuis hebben laten liggen of zijn kwijtgeraakt. Heel omslachtig en tijdrovend allemaal. De smartphone daarentegen hebben jouw klanten altijd binnen handbereik, hun telefoon met onze stempelkaart app hebben ze dus zo gepakt en laten scannen, waardoor er tijd word bespaart en de volgende klant sneller geholpen kan worden.
Zorg ervoor dat je op de hoogte bent en blijft van alle lokale evenementen. Zodra er een lokaal evenement is die een groot publiek op zich af krijgt kan jouw business ook een onverwachte drukte krijgen. Zorg dat je hier van tevoren op voorbereid bent door bijvoorbeeld extra voorraad van de populaire producten in te slaan en eventueel extra personeel in te zetten. Het zou namelijk zonde zijn als je de drukte niet aan kan en enkele klanten door het lange wachten toch maar besluiten om niets te kopen.
Aan de hand van de analyses kan je ook jouw omzet vergroten, doe bijvoorbeeld tijdens drukke dagen een aantrekkelijke actie op producten die weinig gekocht worden. Een actie triggert de nieuwsgierigheid waardoor klanten sneller een slecht verkopend product zullen kopen en als de klanten er dankzij de actie verslaafd aan raken, zal je op latere termijn ook dat product beter gaan verkopen! Zo ben ik bijvoorbeeld verslaafd geraakt aan een nieuwe soort chips die ik normaal gesproken nooit zou kopen, maar omdat deze super aantrekkelijk geprijsd was dacht ik: "laat ik het maar proberen".
Vertraging in de winkel komt vaak door overbezette en onvoorziene keuzes. Zorg er dus voor dat je elke dag goed analyseert en rekening houdt met lokale evenementen zodat je in het vervolg daarop in kan spelen, want de juiste analyses zorgen voor de juiste keuzes waardoor je nog meer omzet behaalt dan je voorheen deed!
We hebben een digitale loyaliteit app gemaakt waarmee bedrijven hun klanten punten en stempels kunnen laten sparen. Het is volledig gratis! Misschien iets voor jouw bedrijf of een kennis?